www.joga.waw.pl
joga nauczyciele fotogaleria kontakt joga

Pokonaj stres razem z jogą!

Ćwicz jogę i nie daj się depresji!
Energetyczna struktura człowieka według jogi.
Ajurweda - droga do zdrowia.
Ajurweda - medycyna i styl życia.
Jak ćwiczyć?Część I
Jak ćwiczyć?Część II
Jak ćwiczyć?Część III
Jak ćwiczyć?Część IV
Jak ćwiczyć?Część V
Jak ćwiczyć?Część VI
Sekwencja w praktyce jogi.
Teoria hatha jogi
Pokonaj stres razem z jogą!
Klasyczna joga we współczesnym wydaniu
Jak joga wpływa na zdrowie człowieka
Jak joga wpływa na kondycję kręgosłupa?
Joga dla najmłodszych

Pokonaj stres razem z jogą!

W szkole, w pracy, w podróży - każdego dnia jesteśmy narażeni na stres. Wydaje się, że czyha na nas niemal wszędzie! Jeżeli co jakiś czas zdarza ci się odczuwać (w sytuacjach dla ciebie trudnych) stan napięcia i pobudzenia, dostarczasz swojemu układowi nerwowemu mnóstwo „wrażeń”, z którymi musi sobie poradzić. Jaka będzie jego kondycja, jeżeli aplikujesz mu potężne dawki emocji każdego dnia? Jak sądzisz, po ilu latach intensywnego życia twoja tarcza antystresowa odmówi ci posłuszeństwa? Wszystko zależy od ciebie. Skoro nie sposób uniknąć sytuacji stresowych, to pozostaje nauczyć się sobie z nimi radzić. W jaki sposób?

Obrazek

Jak dbać o układ nerwowy, aby mógł lepiej radzić sobie z intensywnymi stanami emocjonalnymi?

Czy jesteś w stanie ukoić nerwy i wzmocnić swoją psychiczną odporność w ciągu dwutygodniowego urlopu? Wypoczynek z pewnością dodaje energii, ale żeby elektrownia każdego dnia dostarczała ciepła, trzeba regularnej pracy wielu maszyn i ludzi. Dlatego, aby twój układ nerwowy mógł codziennie radzić sobie z bombardującymi go bodźcami, nie wystarczy zwolnić obroty na parę dni. Codziennie trzeba znaleźć choćby chwilę na relaks dla ciała i umysłu. I tu z pomocą przychodzi hatha joga. Choć pozornie może wydawać się, że główną rolę gra w niej ciało, to bez koncentracji na jego ruchach nie odczulibyśmy różnicy między jogą a gimnastyką. Czy takie skupienie może być relaksem dla umysłu skoro wymaga od niego aktywności? Kierując uwagę na określone partie ciała, jesteśmy świadomi swojej cielesności i w związku z tym, możemy lepiej nad nią zapanować. Poza tym, koncentracja na przyjmowanej pozycji, odciąża umysł od gonitwy myśli.

Obrazek

Ćwicząc jogę, praktykujemy świadomy relaks – uczymy się odpoczynku poprzez pracę ciała i umysłu.

Nie bez powodu pozycje hatha jogi zalecają swoim pacjentom terapeuci w walce ze stresem i jego skutkami. U wielu osób, które borykają się ze stresem można zaobserwować drżenie rąk, napięcie na twarzy, czerwienienie się, nerwowe i chaotyczne ruchy oraz łamiący się głos. Dlaczego nie jesteśmy w stanie zapanować nad swoimi reakcjami? Nad stabilnością naszych odruchów trzyma pieczę ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy. Pierwszy z nich jest odpowiedzialny za wewnętrzne stany organizmu, emocje, motywacje i ruchy. Układ obwodowy jest z kolei współtworzony przez układ somatyczny – odpowiedzialny za kontakt ze środowiskiem zewnętrznym i reakcje na wszelkie zmiany oraz układ wegetatywny (autonomiczny) – regulujący podstawowe czynności życiowe organizmu, takie jak: oddychanie, trawienie, krążenie krwi, funkcjonowanie narządów wewnętrznych. Następnie na układ wegetatywny składa się układ sympatyczny – kreujący reakcje organizmu w sytuacjach zagrożenia i parasympatyczny – magazynujący i koncentrujący energię. W normalnych warunkach, układ sympatyczny uzupełnia się z parasympatycznym. W chwili stresu dominuje jednak układ sympatyczny, odwrotnie w czasie relaksu - wiedzie prym parasympatyczny.

„Dzięki jodze człowiek osiąga świadomą kontrolę nad autonomicznym systemem nerwowym przez układ podwzgórzowo-limbiczny, który ustanawia równowagę pomiędzy sympatycznym i parasympatycznym systemem nerwowym” (prof. Ravi Javalgekar). Co to oznacza dla każdego adepta jogi? W czasie wykonywania asan, organizm dąży do uzyskania stanu równowagi układu wegetatywnego. Zharmonizowany układ wegetatywny może utrzymywać optymalną homeostazę całego organizmu. W stanie owej wewnętrznej symbiozy jesteśmy zdecydowanie bardziej odporni na niekorzystne warunki, w związku z czym lepiej radzimy sobie w sytuacjach stresogennych.

Paulina Szpargała

« powrót
All rights reserved. Copyright © 2007 www.wakacje-joga.pl
hr